جزئيات آزادسازي قيمت خودروها ‌

رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه اجازه شكل‌گيري حاشيه قيمت براي خودروهايي كه در داخل توليد يا مونتاژ مي‌شوند را نمي‌دهيم گفت: خودروهايي اجازه آزادسازي قيمت دارند كه رقباي قيمتي داشته باشند.
رضا شيوا در گفتگو با مهر در خصوص حاشيه قيمتي برخي خودروها در بازار گفت: براي نظارت بر بازار آن دسته از خودروهاي وارداتي كه حاشيه قيمتي در بازار آنها وجود دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد دخالت كرده و شرايطي را قرار دهد كه تعداد واردكنندگان به اندازه‌اي باشد كه انحصار ايجاد نشود. البته مسئولان اين وزارتخانه به شوراي رقابت قول داده‌اند كه شرايط كاملا رقابتي باشد و هر فردي كه شرايط واردات دارد، بتواند براي ورود اين خودروها به داخل كشور اقدام كند.
رئيس شوراي رقابت افزود: بر اين اساس شوراي رقابت در نظارت بر بازار اين دسته از خودروها هنوز وارد نشده است؛ ولي آنهايي كه داخل كشور به نوعي مونتاژ و توليد مي‌شوند تحت نظارت شوراي رقابت قرار دارند.
وي در خصوص شرايط آزادسازي خودروها از شمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت تصريح كرد: در واقع پروسه آزادسازي قيمت خودروها بر اين مبنا انجام مي‌گيرد كه شوراي رقابت مشاهده كند براي يك خودرو، چندين رقيب قيمتي در همان كلاس وجود دارد و رقابت ايجاد مي‌كند؛ فلسفه آزادسازي قيمت خودروها هم همين است، ولي اگر اين آزادسازي قيمت باعث شود كه خودرويي در انحصار عرضه شود و قيمت آن، متفاوت‌تر از قيمت كارخانه باشد شورا حتما ورود كرده و بررسي مي‌كند تا بازار دچار التهاب نشود.
به گفته شيوا، پژو ۲۰۷ كه قيمت آن آزاد شده مثل خودروي ۲۰۷ آي نيست بلكه مدتي آن را به كشور آورده بودند تا توليد كنند و وقتي كه تحريم‌ها شروع شد، توليد آن هم متوقف گرديد؛ بنابراين خودروي ۲۰۷ كه ارايه شده مشخصاتي متفاوت از ۲۰۶ دارد و قيمت آن نيز از سوي خودروساز حدود ۴۱ ميليون تومان تخمين زده شده است؛ بنابراين با توجه به اينكه چند خودروي ديگر نيز در همين محدوده قيمتي وجود دارد و نمونه‌هاي آن هم ۴ خودروي دانگ‌فنگ، دنا، برليانس و رنو ساندرو است، مشمول دستورالعمل تنظيم قيمت از سوي شوراي رقابت نمي‌شود.
وي اظهار داشت: البته بر روي همين خودروهايي كه قيمت آنها آزاد شده نيز، نظارت عاليه شوراي رقابت وجود دارد؛ ضمن اينكه نگراني اعضاي شورا از اين بود كه احيانا خودروسازان بخواهند توليد خودروهاي ديگر خود را كه به اندازه كافي مشتري و تقاضا دارد را كم كنند. اين از جمله مسائلي است كه ما به هيچ عنوان پذيراي آن نيستيم و خودروسازان بايد بر اساس تعهدي كه قبلا به شوراي رقابت داده‌اند، عمل كنند.
رئيس شوراي رقابت تاكيد كرد: براي خودروهاي ديگر مثل ۲۰۶ نيز نبايد بازار حاشيه‌اي وجود داشته باشد و اگر خودروسازان بخواهند كاري كنند كه توليد خودرو، منجر به شكل‌گيري حاشيه بازار شود، حتما ما دخالت كرده و به بازار ورود مي‌كنيم، به نحوي كه اجازه شكل‌گيري حاشيه بازار داده نشود.