تعطيل شدن كارخانه آسفالت به دليل گراني قير در مركز استان نفت خيز شرمندگي ندارد؟

هر شهروند اهوازي وقتي با خودرو از بيشتر خيابان هاي شهر، به خصوص فرعي ها عبور مي كند، فراموش مي كند كه در يك كلانشهر مشغول رانندگي است چرا كه آنقدر شيارهاي خالي و دست انداز در سطح آسفالت قرار دارد كه راننده يا بايد هر چند متر ترمز بگيرد يا پيه افتادن خودرو در حفره يا شيار آسفالت را به تن خود بمالد. نقاطي هم كه در گذشته لكه گيري شده، پس از گذشت مدت كوتاهي به دليل توجه نكردن به زير سازي، داراي موج شده يا فرو رفتگي پيدا كرده است. و اما وقتي بيشتر متاسف مي شويم كه علت كم كاري شهرداريهاي مناطق در انجام لكه گيري خيابانها را در مي يابيم، چرا كه مسئولان شهري دليل اينكار را گران شدن قير و تعطيل شدن كارخانه آسفالت مي دانند.

چقدر بايد تاسف بخوريم از اينكه استاني كه روي درياي نفت قرار دارد و درصد بالايي از استخراج اين طلاي سياه در آن صورت مي گيرد، مشكل كمبود قير داشته باشد. آيا سزاوار است در حاليكه خوزستان نقش اصلي در صادرات قير دارد، مردم آن به دليل گراني قير از آسفالت بي كيفيت يا حتي بخاطر لكه گيري نكردن خيابانها رنج ببرند؟

واقعا خوزستان با اين همه زخم هايي كه بر پيكر دارد چه خواهد كرد و مردم آن تا كي بايد از داشتن اين استان بيمار در احتضار باشند؟

وقتي با مشكلاتي مانند نبود قير مواجه مي شويم معلوم مي شود كه گرفتاري مردم ناشي از دردهاي بي درمان يا معضلاتي كه حل آن ها زمان بر است (مثل ريزگردها) نيست. و اشكال برخلاف شعارهاي مسئولان نداشتن توجه ويژه و حتي نگاه عادي به خوزستان نفت خيز است تا جايي كه شهرداري توان خريد يك فرآورده نفتي را كه مواد اوليه آن در استان مدفون است و از آن بهره برداري مي شود، نداشته باشد.

مردم در مناطق نفت خيز انتظار اجراي طرح هاي اشتغالزايي دارند

 

اسحاق جهانگيري در جلسه شوراي اقتصاد گفته است: مردم در مناطق نفت خيز كشور انتظار دارند كه در كنار اجراي طرح ها براي آنها اشتغال زايي و برنامه هايي در جهت توسعه اجرا شود.

به گفته معاون اول رييس جمهور: طرح افزايش توليد نفت از ميادين در حال بهره برداري كشور علاوه بر اينكه از ضرورت هاي اصلي كشور است، مي تواند با اشتغال زايي قابل توجهي در مناطق نفت خيز براي مردم اين مناطق نيز همراه باشد.

حالا بايد ديد طرح افزايش توليد نفت واقعا موجب اشتغال زايي در ميادين براي مردم بومي خواهد شد يا گفته معاون اول رئيس جمهور در حد يك اظهار نظر باقي خواهد ماند.

در جلسه شوراي اقتصاد همچنين نماينده وزارت نيرو درخواست تمديد طرح جامع احداث شبكه انتقال و فوق توزيع برق شهر مشهد را مطرح كرد كه پس از ارائه توضيحات لازم از سوي وزير نيرو، با آن موافقت شد.

از همه جالب تر اينكه استفاده از تسهيلات مالي خارجي براي خط ۲ قطار شهري كرج و حومه و تمديد فاينانس احداث قطار حومه اي شهر جديد گلبهار به مشهدكه از درخواست هاي وزارت راه و شهرسازي بود در اين جلسه به تصويب رسيد. اما در حاليكه مشكل فاينانس و تسهيلات مالي همچنان مانع از پيشرفت پروژه قطار شهري اهواز است، اما شوراي اقتصاد حتي اشاره اي به رفع اين معضل نداشته و بايد ديد مشهدي ها و كرجي ها چطور دراين شورا نفوذ دارند كه خوزستاني ها ندارند.

راوي پيش از اين بارها گفته كه منابع مالي و امكانات خود به خود به استان نمي آيند و تا نمايندگان و استاندار به طور جد پيگير قضايا نباشند، محال است دولتمردان، حال مردم خوزستان را بپرسند و براي رفع مشكلات اين استان كار اساسي بكنند.

ساعات اداري خوزستان از ۱۹ خرداد تغيير مي كند

 

محمود دشت بزرگ مدير عامل شركت برق منطقه اي خوزستان اعلام كرد: شركت برق منطقه‌اي خوزستان در نشست با استاندار يك برنامه خاموشي را پيشنهاد داد مبني بر اينكه ساعات كار اداري  از ۱۹ خردادماه جاري لغايت ۱۵ شهريورماه امسال  از ۶و۳۰ دقيقه آغاز و تا ۱۲و۳۰ ظهر به اتمام برسد.

وي با اشاره به موارد ديگر پيشنهادي به استاندار در رابطه با صرفه جويي در مصرف برق گفته: چنانچه ۳ روز متوالي افزايش دماي بالاي ۴۹ درجه داشته باشيم روز چهارم بايد تعطيل اعلام شود.

مديرعامل شركت برق منطقه اي خوزستان گفت: با پيشنهادات داده شده در جلسه با استاندار موافقت شده اما بايد صبر كنيم استانداري به صورت رسمي آنها را اعلام كند.

وي با بيان اينكه دستگاه‌هاي سرمايشي و روشنايي ادارات پس اتمام تايم اداري بايد كاملاً خاموش شود هشدار داد: در غير اين صورت برق اهواز دستور قطع كامل آنها را دارد و وصل مجدد برق آنها فقط با دستور استاندار صورت مي‌گيرد.

ناظر گمركات خوزستان و مديركل گمرك اهواز تغيير كرد

 

با حكمي از سوي فرود عسكري رئيس كل گمرك ايران، غلامرضا بلوطي ميرزا به سمت ناظر گمركات خوزستان و مديركل گمرك اهواز منصوب شد.  ‌

بلوطي ميرزا، پيش از اين مديركل گمرك بندر امام خميني (ره) بود كه با اين انتصاب جايگزين محمدرضا جعفري در گمرك استان شد.

همچنين در حكمي ديگر، محمدرضا جعفري – مديركل پيشين ناظر گمركات خوزستان – به سمت مديركل امور هماهنگي استان‌هاي گمرك جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.جعفري پيش از اين و از سال ۹۲ تا كنون در سمت ناظر گمركات خوزستان و مديركل گمرك اهواز مشغول به فعاليت بود.