در ارتقاي فرهنگ اجتماعي شهري پيشقدم شويم

در يك حادثه رانندگي حوالي ورودي روگذر جديد شهيدبندر، يك عابر پياده جان خود را از دست داد. ابتدا تصور مي شد كه اين اتفاق روي روگذر رخ داده و علت آن نبود پياده رو است كه بعد معلوم شد چنين نبوده و گويا روگذرها پياده رو ندارند و صرفا يك روگذر ويژه خودروها و كلا سواره رو هاست.

در اين حادثه راننده كه بدون رعايت سرعت مجاز در اين نقطه حركت مي كرده، پس از برخورد با عابر كه منجر به فوت او شد، از محل متواري شده كه ماموران در جستجوي او هستند.

در گفت و گوي راوي با شهردار اهواز، آقاي كتانباف گفت دستور داده براي اين نقطه دوربين خريداري شود در حاليكه اگر شهروندان و رانندگان رعايت سرعت مجاز را در شهر بكنند، نيازي به اين همه هزينه و نصب اين همه دوربين در شهر نيست.

 به گفته شهردار، روگذر شهيد بندر يك پل تفريحي براي پياده روي نيست و حتي به دلايل امنيتي قرار است حاشيه هاي آن ديوار كشي شود. شهردار از شهروندان درخواست نمود، با رعايت مقررات و احترام به حقوق شهروندي، به ارتقاي فرهنگ اجتماعي شهر كمك كنند.

واقعا چرا نمي خواهيم در داشتن يك شهر با فرهنگ اجتماعي بالا نقش داشته باشيم؟ آيا نصب اين همه سرعت گير و دوربين در شهر به منظور اجبار به رعايت سرعت مجاز، زيبنده ماست؟  ‌

البته هستند شهرونداني كه با احترام به قانون و مقررات كه البته به نفع خودشان هم هست، رشد فرهنگي و اجتماعي خود را نشان مي دهند اما متاسفانه تعداد اين افراد زياد نيست و اكثريت با قانون شكنان است. آن ها در ساعات ظهر و شب يا روز تعطيل به دليل خلوتي شهر، حتي از چراغ قرمز هم عبور مي كنند يا در حالت عادي هم با زرد شدن چراغ بر سرعت خود مي افزايند تا قبل از قرمز شدن چراغ عبور كنند در حاليكه همين موضوع هم موجب بروز حوادث زيادي شده است.

در هر صورت اگر طالب شهري با داشتن كمترين موانع رانندگي هستيم، بكوشيم تا اولين گام براي نيل به چنين شهري را از خودمان شروع كنيم و براي ديگران الگو باشيم.

 

مردم اعتمادي به وعده هاي مسئولان براي شكستن حباب قيمت ها ندارند

 

در هفته هاي اخير نوسان قيمت ها كه البته منجر به افزايش بي رويه قيمت ها شده، اقتصاد و بازار را از آنچه كه بود ملتهب تر كرد و اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند معلوم نيست به كجا ختم خواهد شد.

در چنين اوضاع و احوالي مسئولان مرتبط با هر بخش ادعا مي كنند كه افزايش قميت ها مقطعي و حبابي است و مردم را تشويق مي كنند كه در چنين شرايطي نه خانه بخرند نه خودرو اما از آنجا كه در گذشته ثابت شده اين حباب ها هرگز به طور كامل نمي تركد و هر كالايي كه گران شد به قميت سابق بر نمي گردد مردم گوششان به اين حرفها بدهكار نيست، چون اعتماد خود را نسبت به وعده هايي كه داده مي شود، از دست داده اند، عجيب است كه در تمام موارد   مسئولان دلالان را مقصر اصلي مي دانند و نقدينگي هاي سرگردان را عامل هجوم مردم براي خريد كالاي گران شده مي دانند.

سوال اين است كه اين دلالان چه كساني هستند كه با وجود تشكيلات عريض و طويل بازرسي وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزيرات و دستگاه قضايي كسي جلودارشان نيست و به راحتي بازار را ملتهب كالاها را گران و اقتصاد مملكت را بازيچه خود قرار مي دهند؟

به عنوان مثال چرا بايد تفاوت قيمت خودرو در كارخانه و بازار اين همه باشد؟ آيا معامله خودرو در مكانهاي زير زميني و دفترخانه هاي نامرئي صورت مي گيرد، يا در نمايشگاه هاي موجود و دفترخانه هاي مجاز؟ وجود چنين هرج و مرجي در بازار خودرو اگر به دليل ناتواني دستگاه ها و سازمانهاي نظارتي نيست، از كجا آب مي خورد؟ يا در قضيه خريد و فروش مسكن افزايش ناگهاني و بدون حساب و كتاب قيمت خانه بر چه اساس است و چرا نظارتي در كار نيست؟

 بي اعتمادي مردم به جايي رسيده كه در چنين اوضاع و احوالي به جاي آنكه از معامله خانه و خودرو خودداري كنند، به عنوان سرمايه گذاري براي خريد هجوم مي برند چون اطميناني براي بازگشت به قيمت هاي گذشته ندارند.

 

حدود ۵ هزار كولر گازي كشف شده سر از كجا در خواهند آورد؟

 

در خبرها بود كه نيروي انتظامي خوزستان موفق به كشف يك انبار بزرگ كولر گازي به ارزش ۱۵۰ ميليارد ريال شده است. در اين انبار ۴۸۷۴ دستگاه كولر گازي فاقد مجوز گمركي دپو شده بود كه ضبط شد.

سوالي كه نياز به شفاف سازي دارد اين است كه كالاهاي كشف شده چه سرنوشتي پيدا مي كنند و آيا ترتيبي داده خواهد شد كه با طي مراحل قانوني در استان در اختيار شهروندان قرار گيرند و موجب شكستن انحصار و كاهش قيمت ها شوند؟

مسلما اين حق مردم استان است كه كالاهاي كشف شده در استان بمانند و راه هاي قانوني براي بهره برداري صحيح از آنها به نفع شهروندان ارائه شود.

اميدواريم مقامات مربوطه در استانداري و نيروي انتظامي در اين مورد اطلاع رساني كنند.