اجراي طرح‌هاي ضربتي عمراني دركيانشهر اولويت دارد يا در نقاط حساس شهر؟

تردد در شهر را "سفرهاي درون شهري" اطلاق مي كنند كه در وهله اول آدم به خود مي گويد مگر رفتن از نقطه اي به نقطه يا منطقه ديگري در شهر هم سفر است؟ اما حالا با زندگي در شهري مثل اهواز، اين موضوع مصداق پيدا مي كند چرا كه در بيشتر ساعات روز اين جابجايي به قدري طولاني و وقت گير است كه به مانند سفر شهري به شهر همجوار است و اين اتلاف وقت كه همراه با زيان هاي مالي مانند هدر رفتن سوخت و استهلاك خودرو و عصبي شدن افرادي است كه در ترافيك مي مانند، بر اثر بي خيالي مسئولان گذشته و حال است كه نه در زمان مناسب آينده نگري كردند و  متناسب با توسعه شهر و افزايش خودرو، فكري براي تسهيل در ترافيك و گشودن گره هاي ترافيكي كردند، نه اكنون در انديشه جبران كوتاهي هاي گذشته اند.

بعنوان مثال شما اگر بخواهيد از اتوبان آيت ا… بهبهاني به سمت فرودگاه برويد، زمان بگيريد تا متوجه شويد چه زمان طولاني در راه خواهيد بود. در اين مسير تعداد زيادي چراغهاي راهنما در چهارراه ها نصب شده كه البته براي ايجاد نظم اجتناب ناپذيرند، در حاليكه احداث چند پل هوايي يا زيرگذر و رو گذر نه مشابه چهارشير يا شهيد بندر يا شهيد كجباف كه ساخت آن مستلزم بودجه گزاف و زمان بر است، بلكه از نوع روگذر پيچ استاديوم يا روگذر پل راهنمايي و رانندگي يا پل لشكر مي تواند مشكل را حل كند، چون كافي است يك مسير آزاد شود. راوي به خاطر دارد در مقطعي صحبت از اين بوده كه قرار است با اجراي طرحي در اتوبان آيت ا… بهبهاني، اين جاده دو طبقه شود و طرح هاي مطالعاتي آن هم در شهرداري موجود است كه البته نه اينكه فكر كنيد اجراي چنين طرحي غير ممكن است، چون در اصفهان اجرا شده است، بلكه از آنجا كه مي دانيم از حرف تا عمل در استان ما زمين تا آسمان فاصله دارد، مي گوييم انجام اينكار پيش كش بياييد دو سه رو گذر يا زير گذر ساده مثل كاري كه در دزفول شده احداث كنيد تا مردم را از وضعيتي كه در اين هواي گرم دارند، نجات دهيد. وقتي در حال حاضر كه تابستان است و خيلي از مردم در مسافرت هستند و مدارس هم تعطيل اند، اهواز با چنين ترافيكي مواجه است، بعد از مهر چه خواهد شد؟

نقطه كور ترافيكي ديگر شهر چهار راه پهلوان در كيان پارس و چند تقاطع ديگر است كه در آنجا هم ميزان معطلي پشت چراغهاي راهنمايي و رانندگي وحشتناك است و پس از بازگشايي مدارس اين وضع به مراتب بغرنج تر خواهد شد. ساليان سال است كه بحث احداث تقاطع غير همسطح در چهارراه پهلوان است و هر بار صحبت از اجراي طرح شد گفتند وجود سيم هاي فشار قوي برق مانع كار است. بعد مسئولان برق گفتند حاضر به همكاري هستند و اقداماتي انجام شد اما چرا طرح به مرحله اجرا در نمي آيد، شهرداري بايد پاسخگو باشد.

به هر حال انتظار  است كه مسئولان واقعا فكري براي رفع گره هاي كور شهر بكنند و اولويت ها را در نظر بگيرند و تشخيص بدهند كه مثلا اقدامات وسيع عمراني در كيانشهر اولويت دارد يا احداث تقاطع غير همسطح در كيان پارس و اتوبان آيت ا… بهبهاني؟ بقيه مشكلات شهري و در راس همه كمبود يا نبود پاركينگ طبقاتي در مركز شهر بماند براي بعد.

 

استانداران و فرمانداران جوان تر مي شوند

 

سخنگوي وزارت كشور از كاهش ميانگين سني استانداران و فرمانداران در دولت دوازدهم خبر داده و گفته: مصوبه مجلس درباره منع بكارگيري بازنشستگان پس از طي مراحل قانوني و ابلاغ رييس جمهوري در اين وزارتخانه اجرا مي شود.

سيد سلمان ساماني با تاكيد بر تحقق سياست جوانگرايي دولت در اين وزارتخانه گفته: با توجه به تاكيد رييس جمهوري و ضرورت جوان تر شدن بدنه مديريت كشور، در يك سال گذشته كاهش ميانگين سني مديران يكي از رويكردهاي وزارت كشور در انتصاب ها بوده است.

به گفته وي: در يك سال گذشته با تغيير مديريت ۲۰۷ فرمانداري در سراسر كشور، شاهد حضور بيشتر جوانان در جايگاه مديريت عالي دولت در شهرستان ها بوده ايم.

قائم مقام وزير كشور در امور مجلس و هماهنگي استان ها با استقبال از مصوبه جديد مجلس درباره منع بكارگيري بازنشستگان ياد آور شده: سياست جوانگرايي همواره مورد تاكيد وزير كشور بوده است.  ‌

ساماني، آرمانگرايي واقع بينانه را از مهمترين ويژگي هاي مديران جوان كشور دانست و گفته: كشور ما هيچ گاه از اعتماد به جوانان متضرر نشده است.

 

شهرداري مواظب باشد پل طبيعت به عنوان سازه غير مجاز تخريب نشود

 

معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از صدور حكم تخريب ۱۲ سازه غير مجاز در بستر رودخانه كارون خبر داده است.

وي در خصوص مصمم بودن سازمان آب و برق براي تخريب سازه هاي غير مجاز، از تخريب سرويس هاي بهداشتي پارك قوري نام برده اما در مورد صدور و اجراي حكم در ساير موارد تخلف گفته كه به درخواست دادستان اهواز، تخريب آنها فعلا متوقف شده است.

مي دانيم كه در بستر رودخانه كارون سه رستوران و يك كافه تريا تحت عنوان طرح هاي گردشگري آبي ساخته شده كه با استقبال مردم مواجه شده اما طبق قانون نبايد ساخته مي شدند كه با پافشاري استاندار وقت دكتر مقتدايي ساخته شدند. البته شهرداري اهواز هم طرحهايي مثل دومين پل طبيعت را در برنامه دارد كه شروع به ساخت هم كرده اند و اگر قرار است آن هم غير مجاز تشخيص داده شود بهتر است شهرداري محكم كاري كند تا بعدا حكم تخريب آن صادر نشود.

در اين ميان طبق معمول مظلوم قضيه مردمي هستند كه تنها تفريحگاهشان ساحل كارون است و قانون فقط زورش به سرويس بهداشتي آنها رسيد با اينكار بچه هاي خانواده ها راهي جز اين ندارند كه براي رفع حاجت به رودخانه يا ساحل آن پناه ببرند!