سرانه فضاي آموزشي خوزستان مطلوب نيست

رییس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه کشور:

سرانه فضاي آموزشي خوزستان مطلوب نيست

 رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در مجموع ۴۲۰ پروژه شامل دو هزار و ۱۰۵ کلاس درس خوزستان در دست اجرا است و برای تامین اعتبار این پروژه‌ها به ۳۰۸ میلیارد تومان نیاز داریم.

به گزارش ایسنا  سعید طاهری در شورای آموزش و پرورش خوزستان که در اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها مسأله محتوا است. در این حوزه به دلیل رسالت خاصی که بر عهده آموزش و پرورش است، نیازمند یک بازنگری هستیم. یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم، تغییر محتوا و تمرکز و بحث تربیت است.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های ما در آموزش و پرورش، مسأله فضا است. بحث مکان‌یابی، معماری فضا، سایز مدرسه و دسترسی مناسب به آن و بسیاری موارد دیگر بر اساس سند تحول بنیادین تعیین می‌شود.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص بحث کودکان بازمانده از تحصیل در خوزستان، گفت: این مسأله باید دغدغه تمام استان باشد. آموزش بستر و محور توسعه است. البته تمام مشکلاتی که موجب می‌شود یک دانش‌آموز درس نخواند، مربوط به آموزش و پرورش نیست. باید با تمام توان تلاش کنیم که یک نفر هم از لیست ما مغفول نماند.

طاهری تصریح کرد: در بحث فضای آموزشی در کل کشور چهار یا پنج استان بحرانی مانند البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و … وجود دارند. حتی اگر فضاهای پر خطر را از فضاهای آموزشی خارج کنیم خوزستان از رتبه ۲۳ به ۲۴ تنزل پیدا می‌کند. آمارهایی که در جلسه ارائه شد با احتساب این فضاها بود و این لزوم توجه ملی و همه‌جانبه به خوزستان را در این زمینه نشان می‌دهد.

وی ادامه افزود: اعتبارات تخصیص یافته برای دستگاه‌های اجرایی، تاکنون کمتر از ۵۰ درصد بوده است اما آموزش و پرورش تاکنون حدود ۵۱ درصد تخصیص اعتبارات داشته است. امسال توجه ویژه به ردیف‌های بودجه بود، به طور مثال، سرانه دانش‌آموزان در سال قبل به صورت میانگین ۳۰ درصد تخصیص پیدا کرد اما امسال تاکنون ۲۶ درصد از سرانه دانش‌آموزان تخصیص پیدا کرده است.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص اجرای طرح نماد در آموزش و پرورش، گفت: این طرح یک طرح بین بخشی موفق بود. اجرای این طرح یک ایراد داشت و آن گسست با خانواده بود که این طرح تحت عنوان "نجات" تکمیل شده است، به گونه‌ای که محور همه مسئولیت‌ها در مدرسه معلم باشد و بتوانیم به او آموزش لازم را بدهیم تا معلم از یک فرد منفعل به عنوان یک فرد فعال عمل کند. اگر معلم تنها نظاره‌گر باشد، وضعیت ما از امروز بدتر می‌شود. این طرح به امضای ریاست جمهوری رسیده و لازم‌الاجرا است.

طاهری تصریح کرد: در مجموع ۴۲۰ پروژه در استان داریم که از این تعداد ۱۴۰ پروژه استانی شامل ۱۸۱ کلاس درس است و به ۱۰۴ میلیارد تومان اعتبار نیز نیاز داریم تا این پروژه‌ها به اتمام رسیده و به زیربنای آموزش و پرورش افزوده شود. ۱۱۸ پروژه ملی شامل ۷۱۸ کلاس درس نیز در پروژه‌های ما وجود دارند. ۸۱ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها نیاز داریم. برای این پروژه‌ها نیز نسبت به سال گذشته سهم تخصیصی متفاوتی در نظر خواهیم گرفت. هشت پروژه، پروژه‌های مردمی و ۱۱۴ پروژه نیز سایر پروژه‌های ما در استان هستند. در مجموع برای تأمین اعتبار این ۴۲۰ پروژه شامل دو هزار و ۱۰۵ کلاس به ۳۰۸ میلیارد تومان نیاز داریم.

 

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی استان مطلوب نیست، گفت: در این حوزه نیازمند برنامه مشخص هستیم. لازم است به عدالت بین شهرستانی نیز توجه شود. همچنین مسأله حواشی شهر اهواز اگر طرحی برای آن ارائه شود، آمادگی همراهی در اجرای آن را داریم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین علی‌حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به کارهای زیربنایی انجام شده در استان، گفت: در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم، من گفتم که مدیران استان چند برابر مدیران همتراز خود در سایر استان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: خوزستان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی گستردگی‌هایی دارد. اگر یک مدیر متعهد و متخصص بخواهد کاری انجام دهد، باید شبانه‌روز خود را وقف استان کند. استانی با پنج شهرستان با خوزستان که ۲۷ شهرستان دارد، قابل مقایسه نیست. مثلا بندرامام که بخشی از شهرستان ماهشهر است، دومین بندر کشور است و به اندازه یک استان مسأله دارد. از مسئولان کشور انتظار داریم توجه ویژه‌ای به خوزستان داشته باشند.