خوزستان از نظر حمل بار در جاده‌ها رتبه اول را كشوردارد


استاندار خوزستان:

خوزستان در حمل کالا رتبه نخست و استاندارد جاده رتبه ششم را دارد

استاندار خوزستان گفت: خوزستان در حمل کالا رتبه نخست، جابجایی مسافر رتبه سوم و استاندارد جاده رتبه ششم را دارد که همین امر تردد در جاده های استانی را خطرناک کرده است.

 

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در نشست شورای ترافیک خوزستان در سرسرای استانداری افزود: با تلاش صورت گرفته در چند سال گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای در خوزستان بوده ایم و باید برای حفظ وضع موجود و در نهایت کاهش آمار اقدام کرد.
وی یکی از راه های پرتردد و در عین حال خطرناک خوزستان را جاده اهواز به مسجدسلیمان دانست و گفت: سال آینده واحد پتروشیمی در این شهرستان به بهره برداری می رسد که روزانه ۳۰۰ تریلر برای حمل سه هزارتن اوره در این مسیر رفت و آمد خواهند کرد.
شریعتی بر لزوم تکمیل جاده اهواز – بهبهان تاکید کرد و افزود: پیمانکار مسیر رامهرمز به سمت بهبهان بسیار ضعیف عمل می کند. راه های شریانی استان باید مطابق استانداردها اصلاح و بهبودسازی شوند.

 

‌استاندار خوزستان بر لزوم بهبود استانداردهاي راه‌هاي شرياني خوزستان تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا غلامرضا شريعتي در جلسه شوراي ترافيك خوزستان كه در استانداري خوزستان برگزار شد، در خصوص ساماندهي موتورسواران اظهار كرد: بايد از طريق پليس راهور و پليس راه اقداماتي براي نظم‌بخشي به استفاده از موتورسيكلت انجام شود. برگزاري دوره‌هاي آموزشي با اعمال مشوق‌ها و مسائل بازدارنده نيز بايد در اين زمينه اجرا شود.

وي افزود: در خصوص ساماندهي پاركينگ‌هاي سطح شهر اهواز، اگر سرمايه‌دار براي اين پاركينگ‌ها وجود دارد، بايد به كارها سرعت بخشيده شود. مسئولان بايد كاري را كه فكر مي‌كنند درست است، انجام دهند.

استاندار خوزستان تصريح كرد: حدود دو سال است كه قرار است طرح پارك‌بان در شهر اهواز اجرايي شود اما هر بار اجراي آن به تأخير افتاده است. اين ناكارآمدي شهردار در اين مسائل را مي‌رساند. قرار است تا ابتداي مهرماه اين طرح به صورت آزمايشي اجرا شود. اواسط اسفند نيز براي تمام اهواز اجرا خواهد شد تا در تعطيلات نوروز مهمان‌هاي نوروزي نيز از آن استفاده كنند.

شريعتي با اشاره به وضعيت نقاط حادثه‌خيز در محورهاي خوزستان خاطرنشان كرد: سال گذشته بيشترين كاهش تلفات در تصادفات داشتيم. اما امروز دوستان در پليس راه و پليس راهور نگران هستند چرا كه نقاط حادثه‌خيزي در استان وجود دارد و به سختي توانسته اند اين آمار را مانند سال گذشته نگه دارند.

وي تأكيد كرد: دستور كار جلسات ما بايد به صورت فرايندي باشد. تا به يك محصول منجر شود. نبايد جسته گريخته تصميماتي بگيريم. بلكه بايد تصميمات ما در كميسيون منجر به يك نتيجه شود. اميدوارم با تلاش و تفاهمي كه بين راهداري و ما صورت گرفته است، استاندارد و شرايط حمل و نقل و تردد در استان خوزستان بهبود يابد.استاندار خوزستان تأكيد كرد: راه‌ها و جاده‌هاي خوزستان بايد اصلاح شوند. به طور مثال جاده اهواز – مسجدسليمان بسيار خطرناك است و عبور و مرور مردم در اين مسير با مشكلاتي مواجه است. سال آينده نيز پتروشيمي مسجدسليمان مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد و محصولات اين پتروشيمي يعني روزي سه هزار تن (حدود۱۵۰ تريلر) بايد از اين جاده صادر شود.

شريعتي ادامه داد: جاده اهواز – بهبهان نيز جاده‌اي با ترافيك بالا است. بايد استانداردهاي راه‌هاي شرياني خوزستان حتما بهبود يابد. اين جاده‌ها مسيرهايي هستند كه كل كشور تحت‌الشعاع آنها هستند. نبايد شرايط به گونه‌اي باشد كه تردد مردم در استان خوزستان نسبت به تردد آنها در خارج از استان با مخاطرات بيشتري همراه باشد. در حال حاضر خوزستان از نظر حمل بار در جاده‌ها رتبه اول كشور، از نظر جابجايي مسافر رتبه سوم، و از نظر استانداردهاي جاده رتبه ششم كشور را در اختيار دارد.

وي خاطرنشان كرد: در گذشته با كمبود اورژانس جاده‌اي و پايگاه امداد و نجات مواجه بوديم. در حال حاضر شش پايگاه امداد و نجات جاده‌اي در استان خوزستان در حال ساخت است. در سال ۹۷، ۱۰ اورژانس جاده‌اي و چهار پايگاه امداد و نجات در خوزستان ايجاد خواهد شد تا طي يك پروژه سه يا چهار ساله كمبودهاي استان در اين زمينه برطرف شود.

به گزارش ايسنا، فرامند هاشمي‌زاده معاون عمراني استانداري خوزستان نيز در اين جلسه در خصوص مشكل كمبود پاركينگ در شهر اهواز اظهار كرد: در بررسي‌هاي انجام شده پنج مدرسه براي استفاده در ساعات تعطيل در نظر گرفته شده است، كه در خصوص جزئيات آن بايد جلسه‌اي بين آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه برگزار شود.

وي افزود: آموزش و پرورش چندان موافق اين كار نبود، چرا كه محيط يك محيط آموزشي است. اما با توجه به نياز ما با اين موضوع موافق هستيم.

معاون عمراني استانداري خوزستان گفت: پاركينگ‌ها در سطح شهر سه دسته هستند. بخشي متعلق به شهرداري هستند. بخشي نيز خصوصي بوده و پروانه فعاليت دارند. تعدادي از پاركينگ‌ها نيز پروانه ندارند كه از مسئولان مربوطه خواسته‌ايم ساماندهي اين پاركينگ‌ها را انجام داده و آنها را نيز تحت پوشش قرار دهند.

هاشمي‌زاده ادامه داد: همچنين استفاده از ظرفيت ادارات و بانك‌ها براي تأمين پاركينگ‌ها نيز در دستور كار ما قرار دارد. البته با توجه به شرايط خاص بانك‌ها بايد براي استفاده از پاركينگ آنها جلسات هماهنگي ديگري برگزار شود.  ‌