عضو هيئت مديره راه آهن كشور در اهواز عنوان كرد: ايستگاه مدرن راه‌آهن اهواز ساخته مي‌شود

كتانباف:ريل باس اهواز با ۱۳ ايستگاه شروع بكار كرد

  نور خوزستان: عضو هيئت مديره راه آهن كشور گفت: خوزستان تنها استاني است كه دو اداره كل راه آهن دارد و ارزش ريالي مجموعه طرح هايي كه در حوزه حمل و نقل ريلي در خوزستان هزينه شده كه ۹۰۰ ميليارد تومان است.

سعيد رسول در مراسم افتتاح قطار ريل باس شهري ايستگاه قدس- اهواز – كارون – ميانداشت اظهار‌ داشت: ظرفيت جابجايي شبكه حمل و نقل ريلي در خوزستان نامحدود بوده و تنها محدوديت مربوط به محور انديمشك به درود است كه با راه اندازي بندر خشك اين محدوديت نيز رفع خواهد شد.

وي افزود: خط آهن دوم اهواز به انديمشك نيز دهه فجر افتتاح مي شود و ظرفيت  براي جابجايي مسافر را بيشتر و كيفيت قطارهاي مسافري محور جنوب را بهتر خواهد كرد.

عضو هيئت مديره راه آهن كشور با بيان اينكه سرمايه گذاري سنگيني براي نوسازي قطارهاي مسافري توسط بخش خصوصي نياز است، عنوان كرد: يك رام قطار ۵ ستاره فدك نيز هفته اي يك بار در حال تردد در محور جنوب است كه بهترين نوع قطار محسوب مي شود كه اين قطارها با ضريب اشغال ۹۵ درصد، جزء بالا ترين ضرايب اشغال قطار به شمار مي روند.

وي اضافه كرد: در خوزستان تقاضاي بسيار زيادي براي جابجايي بار داريم و بايد از ظرفيت خطوط ريلي براي جابجايي مسافر استفاده كنيم؛ در حالي كه مي دانيم جابجايي مسافر بسيار مهم است.

عضو هيئت مديره راه آهن كشور با بيان تلفات و تصادفات جاده اي در كشور زياد است، گفت: بخش زيادي تصادف ها به جابه‌جايي بار در جاده ها مربوط مي شود؛ سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده اي كشته شدند.

رسولي بيان كرد: ما براي كمك به كاهش قيمت حمل بار فولاد كاهش مصرف سوخت، كاهش تلفات و حوادث جاده اي بايد در بخش بار بيشتر خدمت كنيم.

عضو هيئت مديره راه آهن كشور افزود: راه آهن شلمچه به بصره و بندر امام به خرمشهر جز طرح هاي مهم ريلي محور جنوب هستند كه عمليات اجرايي آنها شروع شده و طي يك سال و نيم تمام مي شوند.

وي اظهار كرد: ارتقاي كيفيت سيستم حمل و نقل جنوب كه به بخش خصوصي تعلق دارد، سرمايه گذاري سنگيني را براي نوسازي تعمير و تجهيز نياز دارد.

رسولي با اشاره به اينكه مطالعات ايستگاه جديد اهواز تمام شده است، گفت: اين ايستگاه با سرمايه گذاري بخش خصوصي احداثمي شود و دومين ايستگاه TOD‌ در كشور است كه به شكلي مدرن و همراه با مركز تجاري و مركز تفريحي – اقامتي ساخته خواهد شد.

عضو هيئت مديره راه آهن كشور در خصوص راه اندازي ريل باس شهري اهواز گفت: اين ريل باس جزء قطارهاي خودكشش است كه چهار واگن داشته و ارزش تقريبي آن ۵۰ ميليارد تومان است.

رسولي ادامه داد: اين قطار هر بعدازظهر در خرمشهر متوقف شده و هر صبح به  اهواز باز مي گردد و راه اندازي آن مي تواند خدمات خوبي به شهروندان اهوازي ارائه دهد و در روزهاي تعطيل و زمان گردشگري، با توجه به ظرفيت هاي گردشگري مغفول در مسير اين ريل باس، مي توان از آن به عنوان قطار گردشگري درون استاني استفاده كرد.

وي در پايان بيان كرد: در اين راستا تفاهم نامه اي بين استانداري خوزستان، شهرداري اهواز و شركت ملي راه آهن ايران امضا مي شود كه بر اساس آن ۱۲ ايستگاه در مسير اين ريل باس ايجاد مي شود.

همچنين‌‌ در اين‌‌مراسم  – نماينده ولي فقيه در استان خوزستان به مردم توصيه كرد به علت گراني بليت هواپيما در سفرهاي خود، قطار را جايگزين كنند.

آيت ا… سيد محمدعلي موسوي جزايري اظهار داشت: راه اندازي اين پروژه در اهواز، برنامه ارزشمند دولت در استان خوزستان است.

وي با بيان اينكه خدماتي كه در استان خوزستان ارائه شده كم نبوده و از روند كار راه اهن در اين استان راضي هستيم، بيان كرد: با اقداماتي كه از اين به بعد در اين حوزه در اين استان اجرايي مي شود كارها بهتر پيش مي رود و امروز نيز شاهد راه اندازي قطار ريل باكس  در اهواز هستيم.

نماينده ولي فقيه در استان خوزستان با اشاره به شرايط كشور گفت: همه بايد قناعت و صرفه جويي را در دستور كار خود قرار دهيم.

وي تأكيد كرد: راه آهن در برخي از شهر ها نيازمند توجه خاص دارد و مسئولان مربوطه نيز قول دادند نواقص در اين شهرها برطرف شود.

استاندار خوزستان هم در اين‌مراسم گفت: با وجود اتصال بيشتر شهرهاي خوزستان به ريل اما مردم بهره لازم را از آن نبرده و بايد سهم بخش مسافري از حمل و نقل ريلي بيشتر شود.

 ‌غلامرضا شريعتي اظهار كرد: حمل و نقل ريلي بهترين نوع حمل و نقل و از كيفيت، ايمني و سرعت برخوردار است و اين ويژگي روزبه روز بيشتر مي شود.

وي با بيان اين كه حمل و نقل ريلي نقش ويژه اي در انتقال بار و مسافر داشته و در شهرهاي توسعه يافته مترو و تراموا نقش خود را در در جابجايي ايفا مي كنند، افزود: حمل و نقل ريلي به مديريت زمان و حفظ محيط ‌زيست كمك مي كند و هم شرايط روحي و رواني مطلوب و مثبت را براي مردم كلان شهرها فراهم مي كنند، به نحوي كه خانواده‌ها در هزينه صرفه جويي مي كنند و از اين بابت گرايش به حمل و نقل شهري و عمومي مثبت است.

استاندار خوزستان تصريح كرد: شبكه حمل و نقل ريلي به علت ارزاني، ايمني، سرعت و كيفيت، نقش مهمي بر عهده دارد و سهم زيادي را در حمل و نقل به خود اختصاص داده اما اين مسئله در كشور، خوزستان و اهواز، مغفول مانده و مردم آن گونه كه بايد و شايد بهره لازم را از آن نبرده اند؛

وي ادامه داد: اگرچه بيشترين حمل و نقل حومه اي در كشور در خوزستان صورت مي گيرد و و بيشتر شهرها به شبكه حمل و نقل ريلي متصل است، اما وقتي سهم جابه‌جايي بار را در حمل و نقل ريلي با بخش مسافري مقايسه مي كنيم متوجه مي شويم كه بخش مسافري سهم زيادي ندارد.

شريعتي يادآور شد: بزرگترين صنايع كشور در خوزستان است و مي طلبد كه سهم ريل در انتقال بار بيشتر شده و در اين زمينه به دليل آثار مثبت زيست محيطي، حمل و نقل ريلي بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: راه آهن اهواز به اصفهان بايد امسال با پيگيري و زحمات سخت و شبانه روزي از سرمايه گذاري و مشاركت به قرارداد و فاينانس منتج شود چون در قانون بودجه سال ۹۷ براي حمل و نقل ريلي هفت ميليارد دلار فاينانس در نظر گرفته شده كه ۲۵ درصد سهم دولت است كه اگر اين تفاهم نامه به قرارداد تبديل شود مي‌توانيم از اين سهم استفاده كنيم.

استاندار خوزستان با اشاره به دوخطه شدن خط آهن اهواز به سمت انديمشك، بيان كرد: محور ريلي اهواز به انديمشك در حال دوخطه شدن است تا از اين پس قطارها بتوانند با سرعت ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت در اين مسير تردد كنند. همچنين بنا است تا از انديمشك به سمت ايستگاه درود نيز خط آهن موجود بازسازي شود.

شريعتي اظهار كرد: خط آهن بندرامام خميني(ره) به خرمشهر يك خط ريلي كاملا توجيه دار براي حمل و نقل بار و صادرات است و اين موضوع را در دستور كار قرار داده ايم تا به زودي تفاهم نامه اجراي آن را امضا و كار را در اين محور ريلي آغاز كنيم.

استاندار خوزستان با اشاره به راه آهن اهواز به سمت اصفهان، گفت: امسال با پيگيري هاي صورت گرفته توانستيم بحث تامين هزينه اين پروژه را از سرمايه‌گذاري و مشاركت در قانون بودجه ۹۷ به فاينانس تبديل كنيم. اين مساله يك گام بزرگ در راستاي اجراي آن بود زيرا حدود پنج سال پروژه راه آهن اهواز به سمت اصفهان در مرحله سرمايه گذاري بود هيج كسي تمايلي به سرمايه گذاري در اجراي آن نداشت.

اجراي ريل باكس اهواز با ۱۳ ايستگاه

شهردار اهواز نيز‌ در اين‌مراسم گفت: براي ريل باكس اهواز ۱۳ ايستگاه در نظر گرفته شده است كه از اين تعداد در حال حاضر چهار مسير توسط مشاور پروژه طراحي شده‌ است.

 ‌منصور كتانباف اظهار كرد: در سال هاي گذشته به رغم تلاش‌هاي صورت گرفته در خصوص استفاده از ظرفيت‌هاي مختلف شهر اهواز مانند ريل باس به عنوان حمل و نقل شهري اين اتفاق نيفتاد اما در اين دوره با حمايت مجموعه راه آهن و در راستاي سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي مبني بر توسعه حمل و نقل ريلي شهري و عمومي، شاهد اجراي اين پروژه بوديم.

وي با بيان اينكه انتظار داريم در بازه زماني كوتاهي تعداد ديگري ريل باس به مجموعه ريلي قطار شهري اهواز افزوده شود، بيان كرد: براي ريل باكس اهواز ۱۳ ايستگاه در نظر گرفته شده است كه از اين تعداد در حال حاضر چهار مسير توسط مشاور پروژه طراحي و ۹ ايستگاه ديگر بايد در بازه زماني كوتاهي ايجاد شوند.

شهردار اهواز تأكيد كرد: با راه اندازي اين ريل باس، بخش عمده اي از دانشجويان دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و چمران شهر اهواز و نيز بخشي از شهروندان از حمل و نقل مطلوب شهري بهره مند خواهند شد.

وي گفت: در غرب اهواز، اين ريل باس با ورود به شهر، از ايستگاه‌هاي ميهن، اهواز، نهضت آباد، دانشگاه چمران، آزاد، پيام نور و قدس، عبور و در ايستگاه نورد و محدوده ملاشيه متوقف مي شود؛ در شرق نيز ايستگاه هاي اهواز، علي بن مهزيار، كارون، بدر، باهنر و بنكداران را خواهيم داشت.كتانباف با بيان اينكه با راه اندازي اين ريل باس بايد ظرفيت خوبي در حوزه جابجايي مسافر ايجاد كنيم، تصريح كرد: در كنار اين موضوع بايد با تعريف خطوط اتوبوسراني و تاكسي راني، دسترسي شهروندان را به سيستم حمل و نقل شهري راحت تر كرد. شهردار اهواز در پايان بيان كرد: پذيرش اين خطوط جديد از سوي مردم، زمان بر است ولي بدون ترديد ريل باس از خطوط پر طرفدار و پر جذبه شهري از سوي شهروندان خواهد شد.