براي حمايت از پوشاك داخلي كارخانه هاي پارچه بافي را احيا كنيد

يكي از مواردي كه اين روزها در دفاع از حمايت كالاي ايراني مطرح مي شود، جلوگيري از واردات پوشاك است و توليدكنندگان داخلي پوشاك مدعي هستند كه قادر به تامين پوشاك مردم هستند. در اين كه واردات و قاچاق بيشترين نقش در ضربه زدن به توليدكنندگان داخل كشور را دارد، شكي نيست اما اي كاش در اين مورد ريشه اي عمل مي شد. مثلا در زمينه همين پوشاك، اگر قرار باشد بيشتر پارچه ها حتي پارچه چادري از خارج وارد شود و ما در داخل فقط دوزنده لباس باشيم، خيلي كار قابل توجهي نكرده ايم. بلكه بايد به دنبال احياء كارخانه هاي توليد پارچه باشيم تا به تدريج ضايعه بزرگ تعطيلي اين كارخانه ها را كه منجر به بيكار شدن كاركنان آنها و از دست رفتن سرمايه ها شد، جبران كنيم. نگاهي به تعطيلي كارخانه هايي مانند نساجي ها و سرنوشتي كه توليدكنندگان اين كارخانه ها در كشور پيدا كردند، عمق فاجعه را مي رساند. در همين اهواز، زماني يك  كارخانه نساجي بزرگ داشتيم كه هنوز آثاري از ساختمان فرسوده آن وجود دارد و آنها كه دوران فعال بودن اين كارخانه را به ياد دارند، با عبور از آنجا با يادآوري سرپا بودن آن، آه از نهادشان بر مي آيد.

نكته ديگر رعايت كيفيت و بكار بردن سليقه در دوخت لباس است تا بتوانيم در عرضه لباس، رقيب كشورهاي صادر كننده باشيم. چرا بايد آنقدر مردم طالب لباسها ي دوخت ديگر كشورها باشند كه توليدكنندگان داخلي، مارك خارجي بر اجناس بزنند؟ اين در حالي است كه قيمت پوشاك مثل ساير اقلام پايين نيست و حتي لباس بچگانه با قيمت بالا عرضه مي شود.

براي توفيق در بالا بردن كيفيت پوشاك داخلي آموزش و نظارت بسيار تعيين كننده و حياتي است. بايد آموزشگاههاي سطح بالا داشته باشيم كه مجهز به آخرين روشهاي دوخت با برخورداري از افراد متبحر در ارائه مد و شكل لباس باشند تا نيروهاي مجرب براي حضور در كارگاههاي دوخت لباس تربيت كنند و رسيدن به اين مرحله دشوار نيست و قابل دسترس و اجرا است.

 

دولت و مجلس از ظرفيت‌هاي خوزستان غافل اند

نماينده بندر ماهشهر، اميديه، هنديجان و بندرامام گفته است: بايد اين تذكر را به همه نهادهاي سياسي از جمله مجلس و دولت بدهم كه از خوزستاني كه مي تواند بيش از گذشته نجاتبخش كشور باشد غافل هستند. ظرفيتهاي اقتصادي و صنعتي گسترده و كمك به امنيت و اشتغال كشور بخشي از ظرفيتهاي استان است اما به علت سوء برنامه و سوء مديريت از اين ظرفيت غافل هستيم.

گلمرادي گفت: متأسفانه خوزستان را در طراز ديگر استانها ارزيابي مي كنيم در حالي كه بايد خوزستان را با نگاه ملي نگريست و به عنوان قلب تپنده و قطب صنعت و اقتصاد كشور از آن بهره گيري كنيم.  ‌

عضو كميسيون انرژي مجلس اين را هم گفته كه: از همكارانم در مجلس شوراي اسلامي مي خواهم و پيگيري خواهم كرد كه حتماً نگاه خود را در رصد و پيگيري مسائل خوزستان تغيير دهند تا بهره گيريهاي خوبي از ظرفيتهاي استان صورت بگيرد.

چه عجب دفاعي از خوزستان در مجلس شد. اميدواريم اين صحبت ها فتح بابي براي ادامه دفاع از اين استان به قول گلمرادي پرظرفيت باشد.

 

تغييرات در فرمانداري هاي استان

به قرار اطلاع فرمانداران استان در روزهاي آينده دستخوش تغييرات خواهند شد. بر اين اساس با خبر شديم كه حكم فرمانداري آقاي حري بعنوان فرماندار شهرستان بهبهان از سوي وزارت كشور تاييد شده و به زودي ابلاغ خواهد شد. شنيديم كه فرماندار رامهرمز جا به جا خواهد شد و آقاي نجاتي پور جايگزين احساني نيا مي شود. وي از نيروهاي آموزش و پرورش است و قبلا مسئوليت هاي سياسي داشته است.

همچنين مهندس پاكدل بعنوان بخشدار يكي از توابع شهرستان باغملك تعيين شده است. شنيده ها حاكي است فرماندار شدن يكي از شهرداران سابق دزفول منتفي شده و رايزني براي انتخاب سرپرست جديد ادامه دارد.

 

بعضي دستگاه ها فعاليت آنچناني در زمينه اشتغال نداشته اند

 

معاون امور اقتصادي استانداري خوزستان گفته است: برخي از دستگاه هاي استان مثل ورزش و جوانان و همچنين بهداشت و درمان، فعاليت آن چناني در زمينه اشتغال نداشته اند.

بحريني مقدم با بيان اينكه در زمينه پرداخت تسهيلات اشتغالزايي، خوزستان جزو استان هاي نيمه بالاي جدول در رنكينگ استاني بود، يادآور شد: تاكنون بيش از ۶۶۳ معرفي نامه به بانك هاي عامل ارجاع شده است.

<البته بايد ديد از اين تعداد چه ميزاني موفق به عبور از هفت خان بانك ها شده اند چون در جلسات شوراي اشتغال، استاندار مرتب از بانك ها به خاطر اهميت ندادن به اين معرفي نامه ها انتقاد مي كند و بانك ها هم از يك گوش مي شنوند و از گوش ديگر بيرون مي كنند.>

بحريني مقدم همچنين گفته : در سطح بانك ها با وجود چالش ها و مشكلاتي كه از آن خبر داريم؛ بايد تلاش كنيم كه در زمينه جذب منابع مالي با كار مضاعف و پيگيري هاي ادارات متقاضيان به سمت بانك ها هدايت شوند.

وي عنوان كرد: يكي از خلا‡هاي موجود اشتغال، عدم هدايت متقاضيان دريافت تسهيلات به بانك ها است؛ از ميراث فرهنگي و فرمانداران خواهش كرديم كه حتما تلاش كنند و به صورت فعالانه متقاضيان را به سمت بانك ها سوق دهند. مسئله بعدي، سهم شهرستاني است اگر شهرستاني باعث تحت تأثير قرار دادن اعتبارات بعدي مي شود، بايد تعيين تكليف شوند.

وي اين را هم گفته : برخي شهرستان ها چهار برابر ظرفيت طرح، متقاضيان را معرفي و پيگيري هايي داشتند؛ بنابراين بايد اعتبارات شهرستان هاي كم كار و بدون طرح به شهرستان هاي فعال گسيل شود.