آموزشی

آشنایی با اجزایی لبتاب برای خریدن بهترین لبتاب

آشنایی با نام پردازنده ها (CPU)

هنگامی که بدانید کدام سیستم عامل را می خواهید و ایده ای از نرم افزاری که قرار است اجرا کنید داشته باشید، می توانید حداقل مشخصات سخت افزاری مورد نیاز خود را مشخص کنید. اولین چیزی که پیشنهاد می کنیم به آن نگاه کنید، پردازنده است که به آن تراشه یا CPU نیز گفته می شود.

اساسا دو شرکت وجود دارند که پردازنده های لپ تاپ را تولید می کنند: اینتل و AMD.

پردازنده های اینتل

پردازنده های اصلی اینتل Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 هستند. Core i3 کم قدرت ترین است، Core i9 قدرتمندترین است. ما معمولاً “هسته” را از نام حذف می کنیم زیرا تکراری می شود.

در هر یک از این خطوط تراشه، اینتل از رشته‌های رمزی از اعداد و حروف استفاده می‌کند که اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت‌های تراشه و زمان عرضه آن به شما می‌دهد. یادگیری رمزگشایی آن به شما در تصمیم گیری بهتر برای خرید کمک می کند. (در اینجا راهنمای اینتل برای نامگذاری مدل آن است.)

اینتل Core i5-10510U نحوه ای است که وب سایت های سازنده لپ تاپ ممکن است نوع پردازنده را فهرست کنند.

بیایید آن را تجزیه کنیم. اعداد اول (“10”) به نسل اشاره دارد. در این مورد این یک تراشه نسل دهم است. i5-9510U یک تراشه نسل نهم یا احتمالاً یک سال یا بیشتر از آن است.

دو یا سه عدد بعدی (“510”) مربوط به عملکرد است. هرچه این اعداد بیشتر باشد، تراشه قدرتمندتر است. اگرچه این فقط در آن خط تراشه صادق است. Intel Core i5-10510U کمی قدرتمندتر از Intel Core i5-10210U است، اما بسیار کمتر از Intel Core i7-10350U است. تراشه i7 همیشه قدرتمندتر از i5 است و تفاوت بیشتر از تفاوت بین هر دو تراشه در یک خط تراشه است.

حرف در انتهای نام تراشه (در مثال ما “U”) نام اینتل برای هدف تراشه است. برای لپ‌تاپ‌ها، حروفی که در پایان می‌بینید Y، U و H هستند. تنها چیزی که باید نگران آن باشید تراشه های سری Y هستند که برای عمر باتری بهینه شده اند. اگر اغلب برای مدت طولانی از دوشاخه دور هستید، خوب است، اما این افزایش عمر باتری به قیمت برخی از عملکردها تمام می شود. تراشه‌های H برای عملکرد بهینه‌سازی شده‌اند، و تراشه‌های U «کارآمد انرژی» هستند اما مانند خط Y «بسیار کارآمد» نیستند.

پردازنده های AMD

رمزگشایی نام تراشه AMD به اندازه نام اینتل دشوار است.

در نام AMD Ryzen 5 3600X، “3” نسل است (چقدر قدیمی است؛ بالاتر بهتر است) و “6” چقدر قدرتمند است. یک “6” این مثال را به یک تراشه با قدرت متوسط ​​تبدیل می کند، در حالی که یک 3 یا 4 ضعیف تر (کندتر) خواهد بود. دو عدد بعدی تاثیر زیادی روی هیچ چیزی ندارند. “X” در انتها نشان دهنده عملکرد بالا است. سایر حروف عبارتند از U برای قدرت بسیار کم.

آیا تفاوت زیادی بین تراشه های اینتل و AMD وجود دارد؟ تجربه من، آزمایش ده ها مورد از هر دو در هر سال، این است که … بستگی دارد. به طور کلی، یک Intel i5 خارج از معیارهای بسیار خاص، از Ryzen 5 قابل تشخیص نیست. وقتی کارهایی مانند وبگردی یا ویرایش اسناد را انجام می دهید، مشابه هستند. این امر در مورد Intel i7 و Ryzen 7 و Intel i3 و Ryzen 3 نیز صدق می کند.

عملکرد گرافیکی حوزه دیگری است که متوجه تفاوت خواهید شد. در آزمایش من، هم در معیارها و هم در استفاده واقعی، گرافیک یکپارچه AMD در کارهای گرافیکی فشرده بهتر از اینتل عمل می کند – به ویرایش ویدیو یا بازی کردن فکر کنید. جدیدترین سری تراشه های اینتل این شکاف را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند، اما AMD همچنان برتری دارد. اگر یک ویرایشگر ویدیو یا گیمر هستید، ممکن است از خرید یک دستگاه AMD سود ببرید، اما چیزی که به احتمال زیاد می خواهید یک کارت گرافیک اختصاصی است. (اطلاعات بیشتر در مورد آن در بخش GPU زیر.)

چقدر قدرت پردازش نیاز دارید؟

اگر شما یک کاربر معمولی هستید که از مرورگر وب، مجموعه آفیس مایکروسافت و شاید حتی برخی از نرم افزارهای ویرایش عکس استفاده می کنید، لپ تاپ با پردازنده اینتل Core i5 نسل هشتم یا جدیدتر را توصیه می کنیم. چیزی شبیه “Intel Core i5-8350U” نمایش داده می شود.

اگر بتوانید آن را بپردازید، تراشه i7 اینتل ارتقای خوبی ایجاد می‌کند و لپ‌تاپ شما را سریع‌تر می‌کند. با این حال، قدرت اضافی اغلب به معنای عمر باتری کمتر است، بنابراین باید آن را با نیازهای خود متعادل کنید. به عنوان مثال، یک لپ‌تاپ گیمینگ از تراشه i7 (یا i9) استفاده می‌کند، اما i3 یا i5 معمولاً برای کارهایی که سخت‌تر هستند مناسب هستند.

به همین ترتیب، برای یک کاربر معمولی، سری Ryzen 5000 AMD کافی است، اما Ryzen 7000 یک ارتقاء خوب ایجاد می کند – دوباره به قیمت عمر باتری.

آیا کاربر برق هستید؟

اگر نرم‌افزار را کامپایل می‌کنید، ویدیو را ویرایش می‌کنید یا با پایگاه‌های داده بسیار بزرگ کار می‌کنید، قدرت پردازش بیشتری نسبت به بقیه ما می‌خواهید. من یک Intel i7 یا Ryzen 7 را پیشنهاد می کنم. شما همچنین می خواهید روی RAM بارگذاری کنید، اما ما در عرض یک دقیقه به آن خواهیم رسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا