متفرقه

در ورزش جوانان چه چیزی اهمیت دارد؟

ارجاع به همتایان

راه سومی که همسالان در ورزش اهمیت دارند این است که می توانند منبع اطلاعاتی در مورد اینکه ورزشکاران چقدر در ورزش خوب هستند و در مورد اینکه کدام نگرش ها و رفتارها ارزش دارد باشند. به عبارت دیگر، همتایان اغلب به عنوان نقطه مرجع برای یکدیگر عمل می کنند. ارجاع به همتا فرآیند ذهنی است که در آن افراد خود را با توجه به مهارت ها، نگرش ها و ارزش ها با دیگران مقایسه می کنند. یک فرآیند ذهنی رایج است که ما را قادر می‌سازد توانایی‌های خود و اینکه چگونه در یک موقعیت اجتماعی قرار می‌گیریم را بسنجیم. در ورزش، ارجاع به همسالان به شدت به مقایسه همسالان، به ویژه در دوران کودکی بعدی، وابسته است [4]. ورزشکاران به نحوه مقایسه خود با دیگران علاقه نشان می دهند و این می تواند بسته به نتیجه گیری آنها را تشویق یا دلسرد کند. به عنوان مثال، ورزشکاران جوان ممکن است خود را با سایرین در دوجو کاراته مقایسه کنند و آرزوی حرکت به سطح کمربند بعدی را داشته باشند. از طرف دیگر، آنها ممکن است از اینکه به اندازه دیگران موفق نیستند احساس دلسردی کنند یا باور داشته باشند که پیشرفت آنها در مقایسه با دیگران کند است.

روشی که مقایسه‌ها باعث ایجاد انگیزه یا دلسردی در ورزشکاران جوان می‌شود، به آنچه پاداش داده می‌شود و «موفقیت» در ورزش تلقی می‌شود، بستگی دارد. این به عنوان جو انگیزشی ایجاد شده توسط همتایان گفته می شود که چگونه یک گروه همتا آنچه را که موفق تلقی می شود تعریف و تقویت می کند. برخی از گروه ها بر نتایج عملکرد و برخی دیگر بر تلاش و بهبود تأکید دارند. [6]. همتایان ممکن است جو ورزشی ایجاد کنند که به شدت بر هم تیمی های رقیب و داورانی که “بهترین” هستند تاکید دارد. از طرف دیگر، همسالان ممکن است جو ورزشی ایجاد کنند که تلاش قوی، توسعه مهارت ها و تلاش برای بهبود را تقویت کند. ورزشکارانی که مهارت کمتری دارند، زمانی که همسالانشان بسیار شبیه به گروه اول هستند، می توانند با انگیزه خود مبارزه کنند. با این حال، یک ورزشکار کمتر ماهر در شرایط جوی که تلاش و پیشرفت را ترویج می کند، می تواند انگیزه زیادی داشته باشد.

همه اش را بگذار کنار هم

سه روشی که همسالان در ورزش اهمیت دارند – دوستی، پذیرش و ارجاع به همتایان – مستقل از یکدیگر نیستند. ارجاع به همتایان در موقعیت‌هایی رخ می‌دهد که شامل دوستان و هم‌تیمی‌هایی است که ممکن است قبول کنند یا نپذیرند. به عنوان مثال، هم تیمی های فوتبال دیوید ممکن است به گرمی او را نپذیرند و ممکن است بیش از حد با یکدیگر رقابت کنند، اما بهترین دوست قدیمی او در تیم است. داشتن چنین دوست خوبی در تیم ممکن است مشارکت دیوید را با وجود چالش هایی که با سایر هم تیمی ها دارد لذت بخش و انگیزه بخش کند. تحقیقات حاکی از آن است که وقتی برخی از عوامل همتا مثبت باشند، می توان بر چالش های همسالان در ورزش غلبه کرد. با این حال، یک ورزشکار زمانی بیشترین انگیزه را خواهد داشت که همه عوامل همتا به خوبی پیش بروند [7]. یعنی وقتی یک ورزشکار دوستی های با کیفیتی در ورزش داشته باشد، توسط هم تیمی ها به خوبی پذیرفته شود، خود را به خوبی با دیگران مقایسه کند و با جو انگیزشی ایجاد شده توسط همتایان راحت باشد، احتمالاً ورزشکار تجربیات مثبتی در ورزش خواهد داشت. البته، روابط با همسالان، انگیزه و سایر تجربیات در ورزش به روش های پیچیده ای به هم مرتبط هستند. تحقیقات آتی مورد نیاز است تا به وضوح درک شود که چه زمانی و چگونه همسالان در ورزش جوانان بیشترین تأثیر را، برای خوب یا بد، دارند.

برای اطمینان از اینکه اولیویا، دیوید و سایر ورزشکاران جوان تجربیات مثبتی با همسالان خود در ورزش دارند، چند کار وجود دارد که بزرگسالان و خود ورزشکاران می توانند انجام دهند [8]. به عنوان مثال، مهم است که در طول تمرین و سایر تجمعات تیمی برای ورزشکاران وقت بگذاریم تا اجتماعی باشند و روابط دوستانه خود را توسعه دهند. به همین ترتیب، برای جوانان مهم است که زمانی برای لذت بردن از ورزش غیررسمی، بدون نظارت بیش از حد بزرگسالان داشته باشند. هنگامی که تمرکز منحصراً بر روی ورزش سازمان یافته و عملکرد بالا باشد و نه بر علایق و نیازهای گسترده تر جوانان، ورزشکاران می توانند با انگیزه خود مبارزه کنند. همچنین، مربیان می توانند هم تیمی ها را تشویق کنند تا بر تلاش، بهبود و کار تیمی بیش از رقابت با یکدیگر تأکید کنند. تقویت این ویژگی ها اغلب منجر به بهبود مهارت ها و عملکرد می شود و در عین حال محیطی مثبت را حفظ می کند. در نهایت، از آنجایی که همتایان می‌توانند درگیری داشته باشند یا گاهی اوقات یکدیگر را حذف می‌کنند، برای مربیان مهم است که یاد بگیرند چگونه به طور سازنده درگیری‌ها را مدیریت کنند و چگونه مطمئن شوند که همه اعضای تیم احساس می‌کنند که در آن مشارکت دارند. این می تواند تضمین کند که هر یک از اعضای تیم احساس ارزشمندی می کند و یک تجربه ورزشی با کیفیت برای جوانان دارد.

واژه نامه

همسالان: ↑ افراد تقریباً همسن، مانند هم‌کلاسی‌ها، هم‌تیمی‌ها یا سایرین با جایگاه و قدرت تقریباً برابر.

دوستی ها: ↑ روابط نزدیکی که در سطح یک به یک ایجاد می شود.

پذیرش همتایان: ↑ میزان پذیرش یا محبوبیت در میان گروهی از همتایان.

ارجاع به همتایان: ↑ فرآیندی ذهنی که در آن افراد خود را با توجه به مهارت‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌ها با دیگران مقایسه می‌کنند.

جو انگیزشی ایجاد شده توسط همتایان: ↑ چگونه یک گروه همتا آنچه را که موفق تلقی می شود تعریف و تقویت می کند. برخی از گروه ها بر نتایج عملکرد و برخی دیگر بر تلاش و بهبود تأکید دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا