اخبار

پرخواننده ترین خبر های علمی در سال 2021

اخبار برتر

1. آشکارسازهای ایستگاه فضایی منبع رعد و برق عجیب «جت آبی» را پیدا کردند

ابزارهای موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی منشأ نوع عجیبی از رعد و برق به نام جت آبی را شناسایی کردند. جرقه پیچ عجیب و غریب توسط یک “بنگ آبی” ایجاد می شود – فلاش نور آبی درخشان که ممکن است با اختلاط آشفته مناطق دارای بار مخالف در یک ابر رعد و برق ایجاد شود.

2. یک شبه کریستال جدید در اولین آزمایش بمب اتمی تشکیل شد

اولین آزمایش بمب اتمی، در سال 1945، یک ماده شیشه‌ای عجیب و غریب به نام ترینیتیت و در داخل آن، شکل نادری از ماده به نام شبه کریستال را ساخت. اتم های شبه بلورها در ساختاری منظم مانند بلورهای معمولی مرتب شده اند، اما الگوی ساختار تکرار نمی شود.

3. مردم بومی فیلیپین دارای بیشترین DNA Denisovan هستند

قوم Ayta Magbukon در فیلیپین رکورد بالاترین سطح شناخته شده اجداد Denisovan را به نام خود ثبت کردند – حدود 5 درصد از DNA آنها از انسان سانان باستانی می آید. این یافته نشان می دهد که چندین جمعیت دنیسووان به طور مستقل به آسیای جنوب شرقی رسیده و با گروه های هومو ساپینس که هزاران سال بعد وارد شدند، آمیخته شدند.

4. ستاره شناسان ممکن است ستاره ای را دیده باشند که در سیاهچاله فرو می رود و منفجر می شود

در ابتدا، ستاره شناسان نگاهی اجمالی به یک آدمخواری دوگانه کیهانی نادر دیدند: ستاره ای سیاهچاله یا ستاره نوترونی را بلعید، که سپس آن ستاره را از درون بلعید و منجر به انفجاری حیرت انگیز شد

5. سلول های پوست قورباغه خود را به ماشین های زنده تبدیل کردند

سلول های بنیادی پوست کنده شده از جنین قورباغه، خود را به صورت ربات های زنده کوچکی که «زنوبات» نامیده می شوند، سازماندهی کردند که می توانند شنا کنند، در اطراف زباله ها حرکت کنند و حتی خود ترمیم شوند. Xenobots ممکن است روزی هدف مفیدی داشته باشد، اما سؤالات اخلاقی باید در نظر گرفته شود

داستان های برجسته برتر

1. داروهای جدیدی که یک ماده شیمیایی مغز را مسدود می کنند، برای برخی از مبتلایان به میگرن، بازی را تغییر می دهند

دسته ای از داروهایی که یک انتقال دهنده عصبی به نام پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین را مهار می کنند، به برخی بیمارانی که از میگرن های مزمن و ناتوان کننده رنج می برند کمک می کند.

2. نظریه نسبیت عام انیشتین، کیهانی پویا و عجیب را آشکار کرد.

نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین به عنوان بستر درک ما از کیهان عمل کرده است. در 100 سال گذشته، دانشمندان رادیکال‌ترین پیش‌بینی‌های آن، از جمله سیاه‌چاله‌ها، امواج گرانشی و جهان در حال انبساط را تأیید کرده‌اند.

3. شیمیدان ها بازیافت را دوباره تصور می کنند تا پلاستیک ها را از محل های دفن زباله دور نگه دارند

صرف نظر از تعهد مردم به دسته‌بندی و بازیافت پلاستیک‌ها، اکثر آنها همچنان در محل‌های دفن زباله قرار می‌گیرند، زیرا تبدیل مواد به محصولات جدید مفید بسیار دشوار است. برخی از شیمیدانان سعی در تغییر آن دارند.

4. روانشناسی یک قرن تلاش کرده تا ذهن را معنا کند

در 100 سال گذشته، روان‌شناسان و سایر دانشمندان علوم اجتماعی به «علم ما» لجن‌پراکنده شده‌اند و نظریه‌های متضادی درباره افکار و رفتار انسان ایجاد کرده‌اند. از تحقیقات کثیف و مشاجره‌آمیز، بینش‌هایی در مورد اینکه چه چیزی انسان‌ها را وادار می‌کند شکوفا شد.

5. فسیل ها و DNA باستانی تصویری پر جنب و جوش از خاستگاه انسان را ترسیم می کنند

از تاونگ چیلد تا لوسی، قرن گذشته دیرینه‌انتروپولوژی یک جدول زمانی تقریبی از چگونگی پیدایش انسان ترسیم کرده است. دانشمندان اکنون توافق دارند که تکامل انسان ریشه در آفریقا دارد، اما بسیاری از اسرار در تاریخ ما هنوز حل نشده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا