متفرقه

مبارزه با آثار طولانی مدت کرونا (رژیم غذایی و تغذیه)

خستگی، مه مغزی، تپش قلب و مشکلات تنفسی

به گفته مرکز کنترل بیماری، این تنها برخی از علائم رایج “کووید طولانی” است که می تواند در دراز مدت پس از بهبودی از عفونت، افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

متخصصان می گویند: هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد کووید طولانی باقی مانده است، در حالی که خوردن غذاهای مناسب درمان کووید طولانی نیست، رژیم غذایی و تغذیه می تواند نقش کلیدی در کمک به افراد مبتلا به آن برای مقابله با آن داشته باشد.

به گفته دکتر گرگ وانیچکاچورن، مدیر برنامه توانبخشی فعالیت کووید در کلینیک مایو، علائم فقط “نصف تصویر” هستند.

نیمه دیگر چگونگی تاثیر این علائم بر توانایی فرد برای زندگی است. متاسفانه علائم کووید -۱۹ می تواند بسیار محدود کننده باشد.

Vanichkachorn اضافه کرد که بیش از یک سوم از بیماران کلینیک مایو که مبتلا به کووید طولانی مدت هستند گزارش داده اند که در برخی از اساسی ترین فعالیت های زندگی مانند پوشیدن لباس، دوش گرفتن و غذا خوردن مشکل دارند.

دکتر جوآن سالگه بلیک، استاد بالینی تغذیه دانشگاه بوستون گفت: این فقط یک فیلم بد است که ما هنوز پایان آن را نداریم.

بیماری های قلبی، سرطان های خاص… شما می توانید با یک چاقو و یک چاقو با همه آن بیماری ها مبارزه کنید. این توانمند است زیرا شما کنترل آنچه در بشقاب خود دارید و آنچه می خورید دارید.

کووید طولانی در اصل شرایط پس از عفونت است که می تواند برای هفته ها، ماه ها یا سال ها پس از منفی شدن تست فرد برای کووید -۱۹ باقی بماند.

کارشناسانی که با شبکه سی ان بی سی گفتگو کرده اند، می گویند هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری طولانی مدت وجود دارد، اما تغذیه نقش حیاتی دارد.

بلیک می‌گوید: «بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، سکته مغزی و دیابت نوع دو… شما می‌توانید با همه این بیماری‌ها با چاقو و چنگال مبارزه کنید».

“این توانمند است زیرا شما کنترل آنچه در بشقاب خود دارید و آنچه می خورید را دارید.”

برای کسانی که به دنبال راه‌هایی برای مقابله با علائم کووید طولانی هستند، CNBC Make It متوجه می‌شود که چه چیزی باید بخورید و چه چیزی نباید بخورید.

https://salemziba.com/psychology/what-is-heavy-head-and-more/

1. رژیم غذایی مدیترانه ای

وانیچکورن و بلیک هر دو بر اهمیت یک رژیم غذایی متعادل تاکید کردند که به گفته آن ها برای سلامت عمومی به ویژه رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از سبزیجات، میوه ها، روغن زیتون، آجیل و غلات کامل است، مفید خواهد بود.

به گفته بلیک، میوه‌ها و سبزیجات به‌ویژه وقتی صحبت از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری به میان می‌آید «نیروگاه» هستند.

وانیچکاچورن گفت، با این حال، این به معنای چشم پوشی از گوشت یا پروتئین نیست و افزود که ماهی و مرغ گزینه های خوبی هستند.

بلیک افزود: پروتئین ضعیف می تواند به خستگی کمک کند و این همان چیزی است که شما نمی خواهید زیرا کووید به شما خستگی می دهد… اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید مطمئنا کمکی نخواهد کرد.

ماهی های چرب مانند ماهی تن و سالمون منبع خوبی از اسیدهای امگا 3 هستند که می توانند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشند.

بلیک گفت، اما در نهایت، تمرکز باید بر ایجاد یک “رژیم غذایی فوق العاده” کامل باشد، به جای تمرکز بر “ابر غذاها”. سوپر غذاها آنهایی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و اسیدهای چرب هستند که برای سلامتی مفید هستند.

این یک رژیم غذایی فوق العاده است که به شما در مبارزه با بیماری های مزمن کمک خواهد کرد. هنگامی که همه ویتامین ها و مواد معدنی با هم کار می کنند، این بهترین دفاع شما خواهد بود.

2. مراقب کمبود ویتامین باشید

به گفته Vanichkachorn، تحقیقات تایید نکرده اند که آیا ویتامین های خاص در مبارزه طولانی مدت با کووید مفید هستند یا خیر، اما با این وجود درمان کمبود ویتامین مهم است.

وی گفت: به عنوان مثال کمبود ویتامین B۱۲ می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، تنگی نفس و مشکل در تفکر شود.

مواد معدنی مانند آهن نیز مهم هستند. مطالعه اخیر نشان داد که بیماران مبتلا به کووید طولانی ممکن است در نحوه مصرف و ذخیره آهن بدن خود دچار مشکل شوند.

کمبود آهن می تواند علائم بسیاری از جمله کم خونی و خستگی ایجاد کند. کمبود می تواند به دلایل زیادی مانند مصرف ناکافی آن رخ دهد، اما می تواند با بیماری های مزمن نیز همراه باشد.

با این حال او نسبت به استفاده از مکمل های ویتامینی یا معدنی بدون مراجعه به پزشک هشدار داد.

اگر نگران کمبود ویتامین یا مواد معدنی هستید، اولین قدم این است که با پزشک خود صحبت کنید.

3. هیدراته بمانید

Vanichkachorn تاکید کرد که همه بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت باید هیدراته بمانند.

زمانی که افراد مبتلا به کووید حاد هستند، اغلب برای مدت طولانی در حال استراحت و خواب هستند. با این کار، تغذیه آنها، به ویژه هیدراتاسیون، از بین می رود.»

کم آبی می تواند هر کسی را ناراحت کند، نه فقط بیمارانی که کووی د -۱۹ طولانی مدت را تجربه می کنند.

Vanichkachorn با اذعان به اینکه بیماران اغلب برای هیدراته ماندن نیاز به یادآوری دارند، افراد مبتلا به کووید طولانی را تشویق کرد که یک بطری با خود حمل کنند.

وی افزود: اگر آب ساده بیش از حد خسته کننده است، می توانید یک تکه میوه مانند لیمو یا لیموترش نیز به آن اضافه کنید تا به طعم آن کمک کند.

4. از چه چیزی دوری کنیم

وانیچکاچورن گفت، از آنجایی که کووید حاد می تواند باعث “التهاب بسیار مهم” در بدن شود، خوب است از هر چیزی که آن را بدتر می کند دوری کنید.

در این جمعیت بیمار که از کووید طولانی رنج می برند، نشانه هایی از التهاب دیده می شود. وی افزود: این التهاب احتمالا در درجه دوم ناهنجاری های سیستم ایمنی و حتی احتمال خودایمنی است.

گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده مانند نوشیدنی های شیرین و دسر می توانند التهاب را بدتر کنند.

من به بیماران یادآوری می‌کنم که همه ما انسان هستیم و اشکالی ندارد که گهگاهی درمان کنیم. اما من چنین غذاهایی را دقیقاً نگه می‌دارم – یک خوراکی و نه یک غذای اصلی.»

آثار طولانی مدت کرونا

  • مشکلات تنفسی طولانی مدت
  • آسیب دائمی به عضله قلب
  • خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر
  • احتمال لخته شدن سلول های خونی
  • سندرم استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب
  • سندرم خستگی مزمن
  • آسیب طولانی مدت به کیسه های هوایی ریز (آلوئول)

رفرنس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا